damanjaenhanneke.reismee.nl

Sydney, Katoomba, Canberra, Wodonga

Ons avontuur gaat verder in Sydney, wat voor een week lang onze thuisbasis was. Bij aankomst reed de bus over de Harbour Bridge de stad in. We hadden dus direct de twee meest iconische bezienswaardigheden van Sydney gezien, het Opera House en natuurlijk de Harbour Bridge zelf. Een aantal mensen in de bus gingen zelfs gillen bij dit uitzicht! Bij ons had het niet echt het zelfde effect, maar toch leuk om de gebouwen in het echt te zien, die we al zo vaak op foto's hebben gezien. Ook is het leuk om weer in een grote stad te zijn, we hadden er dus zin in.

Ons hostel zat gelukkig dicht bij centraal station en we waren dus snel geïnstalleerd. Het weer was goed dus zijn we nog snel even een rondje door de stad gaan lopen en we hebben een lekker ijsje gegeten in de Darling Harbour daarna zijn we nog even naar het Maritiem Museum geweest.

De volgende dag hebben we een dagje echt de toerist uitgehangen. We hebben het Opera House van dichtbij bekeken, de Harbour Bridge opgelopen, door de Rocks gelopen, gepicknickt in Hyde Park en nog veel meer. Gelukkig stopt de gratis stadsbus heel dicht bij ons hostel want van de toerist uithangen wordt je behoorlijk moe!

De volgende dag was het heel goed weer, dus besloten we de ferry naar Manly te nemen. Het ferrytochtje op zich was al een belevenis met een mooi uitzicht op de haven en wederom het Opera House en de brug. Manly was ook leuk, we hebben lekker op het strand gelegen.

De dag erna zijn we richting Bondi vertrokken om het van de tv-serie Bondi Rescue bekende strand te bekijken. Het was een van de warmste dagen die we in Australië hebben meegemaakt, dus we waren niet de enige met dat idee ;-). De bussen waren bomvol en ook het strand liep al snel vol. Wij waren gelukkig vroeg en we hadden dus al een goed plekje kunnen vinden, met uitzicht op de strandwachttoren, zodat we ook bekende strandwachten konden spotten ;-). Voor de fans van het programma, we hebben Andrew Reid (Reidy)en Rod Kerr (Kerrbox) gespot. De rest kwam ons niet bekend voor. Wat ons wel opviel is dat het strand er op tv een stuk groter en indrukwekkender uitzag dan in het echt. Zo waren wij getuigen van hoe vertekend televisie kan zijn.

Na een paar uur in de zon te hebben liggen bakken, een teen in het ijskoude water te hebben gestoken en een wandelingetje langs het strand, hadden we het wel weer gezien.

Het weer de dag daarna kon niet meer anders zijn. De regen kwam de hele dag met bakken uit de hemel en de temperatuur was nog maar een fractie van de 30 graden van de voorgaande dag. Aangezien de meeste mensen in het hostel door de regen binnen bleven om tv te kijken of te computeren was het mega druk in de 'woonkamer'. We besloten daarom maar dapper te zijn en de regen te trotseren om toch maar iets te gaan doen. We zijn met onze regenjasjes aan naar King's Cross, de backpackers buurt van Sydney, gelopen en hebben daar een beetje winkeltje gekeken.

Toen was alweer de laatste dag in Sydney aangebroken. Eerst gingen we nog even terug naar het Maritiem Museum, want de vorige keer waren we er net voor sluittijd en hadden we niet alles nog kunnen zien. De rest van de dag hebben we Saint Mary´s Cathedralbekeken en door de Botanical Gardens gewandeld.

De week in Sydney is echt voorbij gevlogen, het hostel was heel gezellig en we voelde ons wel thuis in de stad, maar ook aan alle goede dingen komt een eind en dus was het weer tijd om verder te gaan. Dit keer naar de Blue Mountains.

De Blue Mountains is een bergachtig gebied in de buurt van Sydney, met een groot national park. Wij hadden besloten om naar Katoomba te gaan, een plaatsje midden in de Blue Mountains, vlakbij de hoogtepunten.

Na een treinritje van twee uur vanuit Sydney kwamen we aan en het was direct te merken dat we in de bergen waren, want het was behoorlijk koud in Katoomba.

Het hostel was dichtbij het treinstation en daar werd gelukkig in de middag lekker de houtkachel aangestoken. Het hostel had een huiselijke en een beetje een hippie sfeer en de eerste avond heb ik (Hanneke) me vermaakt door samen en een Française een puzzel van Urulu met 1500 stukjes te maken =D.

De volgende dag scheen de zon en het was prima weer om buiten te zijn. We zijn van het hostel naar Echo Point gelopen, waar we voor het eerst de volle schoonheid van de Blue Mountains te zien kregen. Ook werd het direct duidelijk waarom deze bergen blauw worden genoemd. Er lijkt een soort van blauwe damp boven de bomen op de bergen te hangen. Op dit punt begon ook onze hike van de dag, die ons langs de three sisters (drie puntige rotsen op een rij), van de Stairwell of Hell, door het dal naar de Katoomba Waterfalls leidde en weer terug naar Echo Point. De afstand van deze hike was niet extreem groot maar de trappen die stijl naar beneden naar het dal en vanuit het dal weer stijl omhoog liepen waren wel een behoorlijke uitdaging. Gelukkig was de wandeling wel heel erg mooi. We hadden vals kunnen spelen en de kabelbaan of het treintje naar boven kunnen nemen, maar we hebben doorgezet en zijn langs de waterval omhoog geklommen. Weer aangekomen bij het beginpunt van de wandeling waren we behoorlijk moe en de 20 minuten die we toen nog terug naar het hostel moesten lopen leken eindeloos. De rest van de middag hebben we lekker met een kopje thee bij de houtkachel doorgebracht. De eigenaar van het hostel ging die avond ook voor iedereen koken en er stond lekker pasta op het menu.

De volgende ochtend was de wandeling van de vorig dag goed in onze benen te voelen. Ondanks de spierpijn zijn we naar Wentworth gegaan om de Wentworth Waterfalls te gaan kijken. Door de spierpijn zat een wandeling met veel trappen er niet echt in, maar de watervallen waren ook van bovenaf goed te zien. We zijn nog wel naar een uitkijkpunt geklommen. Onderweg terug daarvandaan deed Damanja een wedstrijdje 'rotskoppen'. Ze zag de uitstekende rots niet waardoor ze met haar hoofd tegen de rots aan liep. Hierna zijn we dus maar terug gegaan naar het hostel. En die avond was er weer een verrassing, een van onze mede hostelbewoners ging voor iedereen crêpes bakken! En ze waren hartstikke lekker.

Hierna wilde we graag naar Canberra (de hoofdstad van Australië) gaan, maar het bleek een schoolvakantie te zijn en omdat Canberra maar twee hostel heeft zaten die vol. Daarom besloten nog een paar dagen terug naar Sydney te gaan, wat niet echt een straf was omdat het ons daar goed was bevallen.

We hebben nog foto's van Sydney bij night gemaakt, de Art Gallery of NSW bezocht en in de botanische tuin gehangen. Ook was er een muziekfestival in de Darling Harbour met kraampjes, dansoptredens en een live band, dus we hebben ons we weer weten te vermaken.

Na drie dagen zijn we dan alsnog richting Canberra vertrokken. We hadden niet veel positieve berichten over de stad gehoord, dus we hadden niet heel erg hoge verwachtingen. We hebben ons echter wel goed vermaakt. Er was een Floriade met een hoop tulpen, andere bloemen en een soort van braderie. Jammer genoeg was de Garnier stand gesloten en konden we geen gratis shampoo en crème halen, waar een meisje in ons hostel de vorige avond mee thuis kwam :-(. Ook had Canberra een goed winkelcentrum =D.

Na al het reizen en leven in hostels waren we wel toe aan een break en aangezien we genoeg tijd hadden, zijn we een weekje naar Wodonga geweest. In hostels slapen is echt hartstikke gezellig, maar je hebt totaal geen privacy. En een week je eigen badkamer, keuken en slaapkamer hebben is dan een hele verademing! We hadden op een caravan park een mooie, knusse bungalow gehuurd. En we hadden een tv met een dvd speler, dus we hebben helemaal niets uitgevoerd en het was heerlijk!

Vervolgens zijn we door gegaan naar Melbourne waar we nu wederom in een hostel verkeren ;) Maar daar de volgende keer meer over. Inmiddels zitten we alweer op de helft van onze reis, vandaag precies, dus het gaat snel!

Liefs Damanja & Hanneke!

Annette

He meisjes, wat leuk allemaal!! Ik hoop dat jullie lekker zijn uitgerust! Hier is het inmiddels herst en nat, winderig en vroeg donker :-(( maar ja.
Spreek jullie snel!!
Xoxo Annette

Wille van Dijk

Hoi meissies.
Wat een belevenissen weer allemaal.
Prachtig dat jullie zo veel kunnen doen.
Jullie doen alles met het OV, dus lijkt me dat toch veel informeren en regelen.
Maar het gaat jullie goed af zoals ik kan lezen.
Jullie hebben gelijk, als het kunt moet jullie ook wel eens even lekker uitrusten. Dus een prima plan om een bungalow te huren.
Hier gaat alles OK en ik hoop met jullie in Melbourne (of al weer verder?) ook. Geniet ervan.
Groetjes ook van Sandra.