damanjaenhanneke.reismee.nl

Auckland en Fiji. Bula! Nadi en Waya!

Lieve familie & vrinden,

En toen waren we in Auckland, onze allerlaatste bestemming in Nieuw Zeeland alweer! We vertrokken vanuit Coromandel Town met de ferry richting Auckland en het tochtje zou ongeveer twee uurtjes duren. En het was verschrikkelijk! Het water was heel erg ruig, de boot leek af en toe wel door de lucht te vliegen. Iedereen op de boot werd steeds stiller, je zag een paar mensen in een hoekje zitten en sommige werden steeds bleker, haha niet iedereen is gemaakt voor ruige boottochtjes. Maar we hebben het overleefd. En toen we eenmaal in ons hostel waren was het best laat dus we zijn de stad in gegaan en hebben wat gegeten en zijn toen lekker gaan slapen. De volgende dag zijn we eens ouderwets gezellig gaan winkelen, het was een tijd geleden dat we een echte stad hadden gezien.

En toen was het alweer Oud & Nieuw en we hadden geen idee wat we zouden gaan doen. We hadden wat rond gevraagd en er werd ons verteld dat er vuurwerk zou worden afgestoken bij de Skytower en de haven, maar niemand wist echt precies wat er ging gebeuren. We hadden dan ook maar een fles bubbels gehaald en hebben deze aan het begin van de avond feestelijk opgedronken. We waren lekker aan het zingen in onze kamer en best hard ook dus dat zullen onze buren gezellig hebben gevonden. En aangezien het vuurwerk om twaalf uur zou worden afgestoken zijn we niet al te laat richting de stad vertrokken. We zijn uiteindelijk beland bij een Mexicaanse bar en het was hartstikke leuk. We gingen eerst gezellig aan de Corona en toen over naar de frozen Margerita's, lekker met wat nachos op tafel. En toen was het tijd voor het vuurwerk dus wij snel op zoek naar een goede plek, waar we de Skytower en de haven konden zien. Er waren aardig wat mensen op straat. Gek genoeg doet men hier niet aan aftellen waardoor we niet echt door hadden dat het al twaalf uur was! Toen wensten Hanneke en ik elkaar natuurlijk een fijn jaar, en toen merkten we dat men hier ook al niet echt aan zoenen doet. Wel werd er aardig gejuicht voor het vuurwerk waar Hanneke en ik dan weer niet echt van onder de indruk waren, haha. Het was echt super kort en het was zo mistig boven de Skytower dat je het helemaal niet goed kon zien! We waren lichtelijk teleurgesteld, maar we troosten onszelf met de gedachten aan het vuurwerk wat we in Brisbane hadden gezien. We hadden in de Mexicaanse bar wat lokale bewoners ontmoet en een van de jongemannen vertelde me dat het vuurwerk het jaar ervoor een stuk spectaculairder was. En toen ik voorstelde dat het misschien iets met bezuinigingen te maken had zei hij, dat ze waarschijnlijk het budget hadden opgemaakt aan de overwinning van de All Blacks (voor degene die niet zo op de hoogte zijn met rugby, Nieuw Zeeland heeft dit jaar gewonnen). Maar we mogen niet klagen, we hebben een hele gezellige avond gehad en de Nederlanders kunnen nog wat leren van de Nieuw Zeelanders qua Nieuw jaar vieren. Geen vechten, geen vernielingen, geen troep op straat. Het was voor ons in ieder geval een geslaagd Nieuwjaar, al miste ik wel de oliebollen!

En voor we het wisten waren we alweer de tas aan het inpakken. En dat was wel een uitdaging, het voelde als een hele workout. Al die cadeautjes die we voor iedereen mee slepen ;) De tijd in Nieuw Zeeland is echt voorbij gevlogen, maar we hadden heel er veel zin in Fiji. Na drie uurtjes vliegen waren in Nadi. Op het vliegveld werden we gelijk ontvangen met gezang en muziek, dus dat bracht de vakantiestemming er wel in. We werden opgehaald door de vriendelijke mensen van het hotel en het was gelijk gezellig tijdens het ritje. Toen we er waren hebben we nog lekker wat gedronken. De volgende dag werden we al vroeg opgehaald voor onze volgende bestemming. We gingen met de boot naar het eiland Waya waar we de rest van de week zouden blijven. Het was wederom weer een ruig tochtje, maar na een ongeveer anderhalf uur was er land in zicht. We werden ontvangen met gezang en muziek en iedereen riep Bula! Wat ‘hallo' is in het Fijiaans. En we kregen lekker een welkomsdrankje. We waren gelijk onder de indruk van de kleur van het water en het resort ligt gelijk aan het strand, dus dat is super. Na een welkomspraatje werden we naar ons huisje gebracht wat echt ongelofelijk schattig is en waar natuurlijk mooie bloemen op het bed en de kastjes lagen. Heel romantisch. En toen was het tijd voor de lunch. Het restaurant heeft zand op de vloer dus je kan heel de tijd op je blote voetjes lopen. Voor de lunch kun je uit allerlei verschillende dingen kiezen, voor ieder wat wils dus. De rest van de dag hebben we bij het zwembad gelegen en boekjes gelezen, heel vervelend allemaal. Het eiland is niet zo groot en er is naast het resort ook een village en ongeveer een derde van de bewoners werkt in het resort. Om half zeven, of eigenlijk moet ik zeggen rond half zeven want alles gaat hier op ‘Fiji time', begon de Kava welkomsceremonie. En je kunt niet op Fiji geweest zijn en geen kava hebben geproefd, het is de drank van Fiji. Eigenlijk is het niet echt drank maar een narcotica en het wordt gemaakt van de wortels van de peppertree. Het ging allemaal heel officieel want we moesten in een cirkel op een rieten mat gaan zitten en daarna om de beurt drinken, je moest eerst een keer in je handen klappen, dan Bula zeggen, drinken en daarna drie keer in je handen klappen. En het smaakte heel apart. Na de ceremonie gingen een paar medewerkers gitaar spelen en zingen. Hanneke en ik zijn toen een cocktail gaan drinken aan de bar. En toen was het tijd voor het avondeten. We zaten met twee meiden aan tafel die uit Hong Kong kwamen, een meisje uit Australië en een stel uit Slovenië. Het eten was echt heerlijk! We kregen een voorgerecht, een hoofdgerecht en een nagerecht. Voor het hoofdgerecht kregen we voor de tafel allerlei verschillende dingen waaronder gamba's, gegrilde vis, rijst, gegrilde groenten, calamari en scallopped potatoes.
Na het eten was het tijd voor een quiz en het was hartstikke gezellig, je speelde met tafelgenoten als een team. We waren helaas niet heel goed in de quiz, maar we hadden wel een ronde gewonnen en als prijs kregen we een pitcher met een cocktailmix, yeeh! Na de quiz kwam nog een talentshow en dat was wel grappig. Uiteindelijk gingen we vermoeid naar bed toe en we hadden heerlijk geslapen!

De volgende ochtend was het tijd voor het ontbijt en dit was een buffet. En er was van alles muesli, cornflakes, toast, muffins, donuts, watermeloen, ananas, passievrucht, kokosnoot, verse sap etc. En een omeletstation waar ze een lekker omeletje voor je bakken en je kunt zelf kiezen wat je er allemaal in wilt. Het eten werd ook constant aangevuld dus verhongeren zullen we hier zeker niet!

Die dagen erna hebben we lekker op het strand geluierd en boekjes gelezen, nog meer lekker gegeten, gesnorkeld en we hebben een bezoek gebracht aan het dorp op het eiland. Het dorp was ongeveer vijftien minuten wandelen vanaf het resort. We werden er rondgeleid en konden zo zien hoe de mensen hier leven. Ook was er een marktje waar ze allemaal leuke spulletjes verkopen.

‘S avonds werden we ook flink geëntertaind. Er was een ‘Fiji night' dat was heel leuk er werd voor ons gezongen en gedanst en daarna kregen we traditioneel eten. En we hadden een avond filmavond onder de sterren wat ook heel bijzonder was! En de mensen hier zijn zo vriendelijk!

En toen na zeven dagen op Fiji was het alweer tijd om naar huis te gaan. Over een paar uurtjes stappen we in het vliegtuig en het voelt zo raar om naar huis te gaan! De zes maanden zijn echt voorbij gevlogen! Het lijkt nog maar net dat we onze familie aan het uitzwaaien waren op het vliegveld met nog de hele reis voor ons. Maar we kunnen terug kijken op een mooie reis, we hebben ontzettend veel meegemaakt, leuke mensen ontmoet en we zijn op prachtige plekken geweest!

Lieve vrienden en familie, wij hebben het zeer op prijs gesteld dat jullie zo met ons hebben meegeleefd en trouw onze verhalen keer op keer hebben gelezen! We zien jullie snel!

Veel liefs Damanja en Hanneke!

Ingrid

Hoi meisjes.

Wat een lekkere afsluiting van jullie onvergetelijke reis lijkt me fantastisch daar.

De tijd is inderdaad supersnel gegaan.
Maar jullie hebben wel iets geweldigs om op terug te kijken.

Maar ik en dat geldt voor ons allemaal die jullie toch wel gemist hebben superblij zijn dat jullie weer naar huis komen.
Dus meisjes een hele goede reis en tot snel!!!! xxxxxx

Pa

Dit word een bestseller van een boek ... Fantastische verhalen en avontuur wat je je hele leven mee neemt
Nu al in het vliegtuig en heel terugkomen en zien jullie op Schiphol...
Ps.
Heb je dat aapje nog gekocht voor mij!!!
Tot morgen xxxx pA

christina

Wat heb ik genoten van alle verhalen zeg! Telkens keek ik er weer naar uit een nieuw verhaal van jullie te lezen! En wat was t GE-WEL-DIG! Ongeloelijk snel gegaan zeg die 6 maanden! En wat zullen jullie veel meegemaakt hebben!

Een geweldige levenservaring om trots op te zijn!

Ps. Al deze blogs en foto's zou je moeten bundelen tot een boekje ofsow leest echt heerlijk door!

Fijne terugreis... En tot snel.....

Marc

Helaas komt aan alles een einde!! ik heb met heel veel plezier en herkenbaarheid jullie verhalen gelezen en foto's bekeken. Jullie hebben echt het maximale uit deze reis gehaald, wat hebben jullie veel gedaan en gezien!!

Een hele fijne terugreis, die gelukkig maar 25 uur duurt:-) en tot snel!!!!!

Sandra en Wille van Dijk

Hoi Damanja en Hanneke,
Jullie verhaal gaat weer gelijk naar de opa's en oma, ze lezen jullie verhalen zo graag.
Erg gezellig hoe jullie die Mexicaanse bar vonden met oud en nieuw. Leuk toch dat de mensen daar zo relaxed feest vierden. Ja en dat boottochtje, zo krijgen jullie nog zeebenen.
Heerlijk lijkt ons dat om op zo'n manier ontvangen te worden op Fiji. En zo lekker luxe. Eten op tijd, boekje lezen aan het strand, zwemmen. Gewoon lekker lui doen,
ook wel heerlijk na zo'n reis.
Jammer dat het er op zit, maar geweldig om naar terug te kijken. Dit zullen jullie nooit meer vergeten.

Jullie zitten nu al in het vliegtuig maar alsnog goede reis.
En we wachten op jullie..........!!!

Tot morgen,
papa en mama

Corrie

Bedankt dat ik zo een beetje met jullie mee mocht op vakantie, ik heb genoten van jullie verhalen.

Santusia

Wat hebben wij ontzettend genoten van jullie verhalen zeg had niet verwacht dat er echte schrijvers in jullie schuilgingen haha.

De 6 maanden zijn ontzettend voorbijgevlogen en al helemaal voor jullie natuurlijk, wat hebben jullie veel meegemaakt en gedaan zeg echt iets om met trots naar terug te kijken,maar moet zeggen dat ik stiekempjes toch wel blij ben dat jullie terugkomen, want heb jullie ongelooflijk gemist.

Een hele goede terugreis en tot snel.