damanjaenhanneke.reismee.nl

Noosa, Brisbane, Byron Bay, Coffs Harbour, Port Macquarie & Newcastle

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden, dus we zullen jullie weer een beetje up-to-date brengen over onze belevenissen.

Ons vorige verhaal hield op in Hervey Bay, waar we walvissen hadden gezien. Na nog een dagje extra in ons heerlijk luxe hostel te zijn gebleven, was het dan toch echt tijd om weer een beetje verder te reizen en dit keer naar Noosa. Noosa is een klein strandplaatsje niet heel ver onder Hervey Bay. Helaas deed de Greyhound bus er door een omweg langs kleine plaatsjes er toch meer dan vier uur over om er te komen. Aangekomen in Noosa en nadat we in onze nieuwe hostel waren geïnstalleerd, hebben we lekker fish en chips gegeten, want het is ook wel eens fijn om niet zelf te hoeven koken. Dit hostel was in verschillende 'appartementjes' in gedeeld, waardoor je samen met ongeveer 10 mensen een keuken, badkamer en 'huiskamer (met TV)' deelde. Dat gaf wel een huiselijk gevoel, 's avonds lekker samen televisie kijken. De volgende dagen zijn we naar het mooie rustige strand van Noosa geweest en hebben we door het mooie nationale park gelopen. We hadden vernomen dat je in het Nationale Park Koala's kon vinden, maar wij hadden ze niet gevonden.

Na ons bezoek aan Noosa zijn we verder gereisd naar de eerste grote Australische stad op onze route, namelijk Brisbane. We hadden geluk, want op de avond dat we aankwamen, was er de opening van het Brisbane River Festival en dat werd gevierd met een groots vuurwerk. Toevallig hoorde we later, was het op dezelfde dag als het havendagen vuurwerk in Rotterdam. Het vuurwerk was mooi en het duurde wel 25 minuten , dus we waren helemaal blij. Als we van te voren hadden geweten dat het zo'n goed vuurwerk zou zijn, hadden we misschien wel iets eerder gegaan om een betere plek te vinden, want het was super druk, maar gelukkig ging het hoog de lucht in dus konden we het alsnog goed zien =D. Verder hebben we in Brisbane lekker door de stad gelopen, wat na zoveel kleine plaatjes, een leuke afwisseling is, zijn we naar de botanische tuin geweest en hebben we het museum bezocht. Het museum (was gratis ;-) en) ging voornamelijk over de Aboriginals en de Torres Strait bewoners, wat heel interessant was. Damanja had in het museum haar zonnebril verloren, maar die had iemand gelukkig bij de uitgang afgegeven.

Byron Bay was onze volgende stop. Byron Bay is een badplaatsje wat bekend staat om zijn vele surfers en wilde feesten, dus wij waren benieuwd. In praktijk is het er in de lente (het is nu lente hier) een stuk rustiger. We zijn wel met onze kamergenootjes naar de plaatselijke pub geweest, maar daar is het bij gebleven. Het plaatsje zelf is voor Australische begrippen gezellig en het heeft een echt centrum met winkels. De meeste Australische plaatsjes langs de kust zijn heel langgerekt en een centrum zoals wij het kennen is er vaak niet.

We hebben in Byron Bay dus niet wild gefeest, maar we hebben wel lekker op het strand gelegen en we hebben het Light House (vuurtoren) en het meest oostelijke puntje van Australië bezocht.

Na Byron Bay, hadden we besloten om naar Coffs Harbour te gaan. Het was het weekend dat we er waren rally-weekend, dus het zou heel erg druk worden. Van die drukte hebben we niet veel van gemerkt, maar het zal wel voor plaatselijke begrippen druk zijn geweest.

De eerste avond zijn we lekker uit eten geweest, dit was de eerste keer sinds we Azië hadden verlaten en we hebben er dan ook met volle teugen van genoten. De volgende dag hebben we de haven en het 'vogel eiland' (het zat met een dam vast aan het land), de botanische tuin (waar de Koala's weer onvindbaar waren) en de galerie bezocht. De dag erna wilde we naar de grote Banaan lopen (een daadwerkelijke attractie), maar halverwege zijn we in het winkelcentrum blijven hangen en hebben we daarna bij het strand gepicknickt, over het strand gewandeld en heel lekker macadamia ijs gegeten, jammie jammie.

Na Coffs harbour hebben we Port Macquarie met een bezoek vereerd. Net als in veel van de andere kustplaatsjes is er niet zo veel te doen, maar er is een mooi strand en een haven. De eerste dag hebben we langs het strand gelopen en zijn we naar het Koala Hospital geweest, waar we eindelijk Koala's hebben gezien en ondanks dat ze gewond waren, waren ze zo schattig dat we er het liefst een wilde meenemen. De volgende dag hebben we langs de creek gelopen en hier zijn een heleboel Fruit Bats/ Flying foxes oftewel enorm grote vleermuizen. We moesten onder de bomen waarin ze hingen te slapen heen rennen want anders zouden ze op onze hoofd poepen. Het rook er ook precies zoals in de vleermuizengrot in Blijdorp, heerlijk dus. Op de laatste dag hier hebben we een stoere fiets (met niet zo stoere maar verplichte helm) gehuurd om naar de Light House te fietsen. Jammer genoeg was de stoere lowrider fiets niet geschikt voor de zeer heuvelachtige weg er naartoe. Halverwege wilde we opgeven, maar we hebben doorgezet en uiteindelijk was het uitzicht heel mooi en gelukkig waren de heuvels op de terugweg niet zo steil als op de heenweg.

Het hostel waar we in Port Macquarie verbleven was heel gezellig en er waren wel drie Nederlanders!, want die komen we bijna niet tegen. Ook werkte er een man (leeftijd onbekend, maar zeker 60 plus) Phil genaamd, hij leek op eerste gezicht een beetje nors en was niet echt goed te peilen, maar nadat we een aantal avonden met hem en de rest aan tafel hadden gehangen, bleek hij super aardig, grappig en gezellig. Maar vier nachten was het hoe gezellig het ook was, toch echt weer tijd om verder te gaan en het hostel en Phil ;-) te verlaten. Dit keer gingen we naar Newcastle. Onze bus vertrok om kwart over vijf 's morgens, dus dat was een lekkere gebroken nacht.

Toen we een kleine vijf uur later in ons hostel in Newcastle aankwamen, hebben we lekker ontbeten en zijn we naar het strand gegaan om lekker te luieren. De volgende wilde we eigenlijk wijn gaan proeven in de Hunter Valley, maar de tour zat vol dus toen zijn we naar Blackbutt National Park geweest. Hier hebben ze een dierenpark met Koala's, Walliby's, Kangaroos, Emu's, Wombats, vogels en nog veel meer. Het was een beetje moeilijk om er met het openbaar vervoer te komen, maar het was uiteindelijk wel heel leuk.

Op onze laatste dag in Newcastle zijn we toch nog naar de Hunter Valley geweest. Hier hebben we zes wijnhuizen bezocht en hun wijnen geproefd en hebben we chocolade en kaas geproefd. Het was een leuke dag, zeker omdat we de eerste wijnboer al om 10 uur bezochten. We hebben die dag ongeveer 50 wijnen geprobeerd en ook al hebben we niet alles opgedronken, was het toch een lekkere uitdaging. De omgeving van de Hunter Valley is ook mooi met alle wijnvelden tegen de heuvels. 's Avonds kwamen we lichtelijk aangeschoten en uitgeput thuis na een geslaagde dag.

De volgende stop is Sydney en daar zijn we nu. We blijven hier nog tot maandag en vermaken ons goed, maar daarover meer de volgende keer.

Liefs,

Hanneke en Damanja

annette

He lieve meiden!!

weer genoten van jullie verhalen..... wat een hoop belevenissen. Ik ben zo jaloersssssss....
spreek jullie snel!
xoxo

Wille van Dijk

Hallo meiden,

Prima verhaal weer over al jullie belevenissen. Jullie doen het goed hoor! En jullie zien zo veel tijdens jullie reis, fantastisch. Ik zal jullie verhaal ook weer aan de opa's en oma doorgeven. Iedereen is zo nieuwsgierig hoe jullie het maken.
Oh ja die Panda van mij was natuurlijk een Koala~:)
Knuffels voor alletwee en geniet van Sydney.

Corrie

Heerlijk om jullie belevenissen te lezen.