damanjaenhanneke.reismee.nl

Cairns, Townsville, Airlie Beach & Hervey Bay

Australië

Hey Mates,

Daar zijn we dan weer. Dit keer vanuit een nieuw werelddeel, Australië. Het is hier voornamelijk zonnig, ook al regent het soms ook een beetje maar dat mag geen naam hebben. De temperatuur is lekker, maar we zijn blij dat we truien, lange broeken en dekentjes hebben, want het koelt 's avonds flink af. Het is hier tenslotte ook winter.

Onze eerste kennismaking met Australië, het vliegveld van Darwin. Hier moeste we door de beruchte Australische douane. Dit resulteerde er helaas in dat we onze halve tas moesten uitpakken, omdat onze wandelschoenen en nog wat andere dingen geïnspecteerd moesten worden. Deze hadden we heel handig onderop in onze rugtas hadden ingepakt. Net waar we zin in hadden midden in de nacht, zonder nog een oog dicht te hebben gedaan. De douanebeambte was gelukkig heel aardig en geduldig. Alles was uiteindelijk goedgekeurd en na weer ingepakt te hebben, konden we weer verder.

Een paar uur en een explosieven inspectie (voor Damanja) later, vlogen we alweer verder naar Cairns, het daadwerkelijke startpunt van onze trip door Australië.

'S Morgens vroeg kwamen we in Cairns aan. Met een Duitse mede backpacker (Louisa), die we bij de bagageband hadden ontmoet, zijn we met de taxi naar het centrum gegaan, om ons eerste echte hostel te zoeken. Nadat we deze gevonden hadden en geïnstalleerd waren op onze slaapzaal in deze slaapfabriek, hebben we de omgeving een beetje ontdekt. Cairns heeft niet echt een strand waarop je kunt liggen en kunt zwemmen, net als veel andere Australische kuststeden. Op dit op te lossen hebben ze langs de kust een promenade aangelegd met picknick en barbecuefaciliteiten en een Lagoon. De Lagoon is een groot zwembad wat een beetje op een lagune moet lijken, zelfs met echt zand op de bodem en een nepstrand. Zo lijkt het toch net alsof je op het strand ligt. Het weer was lekker toen we in Cairns waren en het was heel gezellig bij de Lagoon, dus hebben we veel van onze tijd in Cairns daar doorgebracht.

Vanuit Cairns hebben we ook Cape Tribulation bezocht, een landtong boven Cairns. Door ons gebrek aan eigen vervoer hebben we dit met een georganiseerde dagtour gedaan, die ons in een dag alle hoogtepunten zou laten zien. Er was een vol programma en we moesten dus vroeg uit bed, Louisa die ook met ons meeging, had daar een beetje moeite mee. We waren gelukkig nog net op tijd. De tour bracht ons op Japannersnelheid naar een krokodillecruise, een wandeling door de jungle, het Cape Tribulation strand, een lekkere lunch, een uitkijkpunt, een animal sanctuary, de Mosman Gorge en nog veel meer. Het was mooi en leuk en we hadden een gezellige gids, die een hoop onzin vertelde.

Na Cairns zijn we met de Greyhoundbus naar Townsville gegaan. Townsville is een stad(je) waar niet zoveel te doen is en de meeste toeristen die er komen, gaan naar Magnetic Island, een klein eilandje met een aantal vakantieressorts erop. Wij bleven echter in de stad, waar we een leuk hostel hadden gevonden. Townsville heeft niet zoveel toeristische aantrekkingskracht, daarom waren de meeste backpackers, die in ons Hostel verbleven daar om in de omgeving te werken. De enige bezienswaardigheid in de stad, die ook echt het bezichtigen waard was, is Castle Hill. Om bij het uitkijkpunt op de top van deze berg te komen zijn er twee opties, de weg (met een auto) of het goattrail (oftewel wandelpad). Vol goede moed begonnen wij de klim en die was behoorlijk steil, halverwege begonnen onze kuiten meer en meer tegen te werken, maar we hebben doorgezet. Bovenop de berg werden we beloond met een prachtig uitzicht over de zee en de eilanden voor de kust.

Na weer een ritje met de Greyhound kwamen we op onze volgende bestemming aan, Airlie Beach. Aangekomen bij het busstation stond er een busje van het hostel waar we heen wilde, dus dat scheelde een eind met de tas zeulen. Airlie Beach is dicht bij de Whitsunday eilanden en het startpunt van de meeste tours daarheen. Dit is dus ook het enige waar het plaatse op draait. Er zijn veel hotels en hostels en wat toeristenwinkeltjes en verder niet veel behalve strand.

Na wat te hebben rondgekeken besloten om meteen de volgende dag een dagtour naar de Whitsundays te doen. De mevrouw bij het toeristenbureau vertelde ons dat er de volgende dag meer wind zou zijn en de zee wat ruiger en dat we beter voor een snelle raftingboot konden gaan in plaats van een zeilboot. De volgende dag in de haven aangekomen werd haar voorspelling direct bevestigd door de kapitein van de boot. Als we een slechte rug hadden of zwanger waren of iets dergelijks of gewoon liever met beter weer gingen konden we nog wisselen, maar we waren er toch al en besloten toch maar te gaan. Dus na ons wetsuit te hebben aangedaan voeren we uit. Na een zeer ruig en nat maar ook heel leuk tochtje stond als eerste snorkelen op het programma. De Whitsundays maken onderdeel uit van het Great Barier Reef dus er waren een hoop mooie vissen en koraal te zien. Vanuit de boot zagen onderweg schildpadden en mantaroggen en onderweg vissen in alle kleuren van de regenboog.

Ondanks het wetsuit dat we aanhadden was het water alleen zo koud dat toen we na 40 minuten weer op de boot klommen, we tot op het bot verkleumt waren en geen gevoel meer in onze vingers hadden. Door een gebrek aan zon die dag duurde het ook even voordat we weer een beetje opgewarmd waren. Een aantal mensen (Belgen ;-)) op de boot hadden hun kleren in de haven achtergelaten en hadden dus niets om aan te doen om op te warmen. Gelukkig waren wij slimmer geweest.

Na weer een hevig tochtje kwamen we aan het wereldberoemde Whitehaven Beach en zijn we naar een uitkijkpunt gelopen, waar we een prachtig uitzicht hadden. Daarna voeren we langs de volledige 7 mile van Whitehaven Beach, waar we op het andere eind een lekkere lunch hebben gegeten. We hebben ons lekker vol gegeten, want we zijn tenslotte backpackers op budget. Nadat we na de lunch nog even lekker in het zonnetje gezeten en terug gevaren. We hadden de volgende dagen nog wel een beetje een beurse rug van het heen en weer gegooid worden in de boot, maar dat was het waard.

Na Airliebeach wilde we direct naar Hervey Bay een flink stuk zuidelijker en dat betekende een nachtbus. 12 uur, 2 slechte films en jammer genoeg heel weinig slaap later kwamen we in Hervey bay aan. Hier stonden gelukkig al shuttle busjes naar de hostels klaar, zodat we snel geïnstalleerd waren op een weer een nieuwe slaapzaal en een lekker ontbijtje hadden gegeten. 's Morgens lekker een beetje uitgerust en in de middag hebben we door de stad gelopen en hebben we boodschappen gedaan.

De volgende ochtend hadden we niet zo veel te doen en omdat we die middag ook niets te doen hadden, besloten we na lang twijfelen om te gaan Whale watchen (walvissen kijken) met een boot voor de kust bij Fraser Island. We hadden niet heel hoge verwachtingen, maar het was achteraf heel leuk. We hebben een hele hoop walvissen van zowel dichtbij als veraf gezien en ook dolfijnen. Sommige walvissen zwommen recht onder de boot of zo dichtbij dat je nat werd wanneer ze lucht bliezen. We hebben wel een paar honderd foto's gemaakt, ook omdat de helft mislukte omdat ze soms heel snel gingen.

De dag daarna zijn we met een dagtour naar Fraser Island geweest. Hier hebben we alle hoogtepunten bezocht die het eiland te bieden heeft. Het Bos met enorme kaarsrechte bomen, die vroeger als masten voor schepen werden gebruikt. Verder hebben we prachtige blauwe en groene meren en kreekjes met spierwit zand gezien. Ook ligt er al 75 een oud cruiseschip op het strand van Fraser te vergaan, wat we ook hebben gezien. Alleen het roestige ijzeren geraamte is nog over en dat doet een beetje spookachtig aan. Als laatste voordat we weer op de pont terug gingen waren we bij Eli Creek, een kreek waar je doorheen kan waden. Dit ziet er allemaal een beetje uit als een wildwaterbaan in Center Parcs, heel grappig, lijkt bijna nep.

Vandaag hebben we een beetje gewinkeld en twee films gekeken, want het hostel waar we nu in zitten heeft een cinema met beamer, heel luxe allemaal.

Morgen vertrekken we naar Noosa een klein plaatsje weer een beetje zuidelijker.

Tot de volgende keer en veel liefs,

Hanneke en Damanja.

annette

he meisjes,

leuk allemaal en heel herkenbaar. Jullie doen echt super veel! leuk dat jullie walvissen hebben gezien, heel gaaf!
ik hoop jullie snel te spreken!!

xoxo Annette

Sandra en Wille van Dijk

Hoi meiden,

Jullie reizen wat af zeg. Het zijn wel afstanden he, ook met die bussen. Maar wel leuk lijkt me om op deze manier van alles ook onderweg te zien.
Wat veel indrukken doen jullie op. Echt heel mooi. Goed reisverhaal trouwens, zo kunnen we het thuis goed volgen.
De foto's zijn heel mooi. Mooi dat jullie toch besloten hebben met die walvistocht mee te gaan. Dat is toch onvergetelijk!
En dan die krokodillen! Best stoer allemaal.
We spreken jullie binnenkort wel weer.
Geniet van alles.

Groetjes Sandra en Wille

Nancy en Danny

Hoi dames wat een verhaal weer zeg :)
Super gaaf. Ja daman het is goed dat ze je gecontroleerd hebben op explosieven je bent ook een verdacht persoon ;)
En gaaf ook dat snorkelen en die walvissen die gewoon ff onder de boot doorgaan haha. Nou heelveel plezier nog ! groetjess
Dan en Nasi

Santusia

hoiiii vriendinnetjes,

Na 3 weken zit mijn vakantie erop en heb ik eindelijk tijd om jullie verhalen te lezen.

Jee wat hebben jullie al veel gedaan en gezien zeg en ontzettend leuk om te lezen ook.
Jullie kunnen zo de journalistiek in :-).
Hele mooie foto´s ook die zouden eigenlijk allemaal op posterformaat moeten haha.

Nou hoop weer gauw iets van jullie te lezen/zien en dit x kan ik het trouw allemaal volgen, want het normale leventje is voor mij weer begonnen.

Dikke kus en heel veel plezier.

oh en de groetjes ook nog van mijn ouders en Andrey ook die zitten jullie avontuurtjes te lezen.