damanjaenhanneke.reismee.nl

Amed, Candidasa, Padang Bai & Kuta

We zijn weer terug waar we begonnen zijn op Bali, want we zijn weer terug  in Kuta en vanavond vertrekken we weer van Bali op weg naar ons volgende avontuur, Australië. Maar daarover een andere keer meer. We zullen jullie eerst op de hoogte brengen over wat we sinds onze aankomst in Amed hebben gedaan.

Zoals we de vorige keer al hadden vermeld is er behalve goed eten, zwemmen en lezen, niet zoveel te doen in Amed, dus we hebben er ook niet zo heel veel gedaan. Wel hebben we gesnorkeld in de baai voor ons hotel en zelfs zo dichtbij de kust waren/was er prachtig koraal en vissen te zien. We hebben hele grote, hele kleine en vissen in alle kleuren  van de regenboog gezien. Ook waren er hele grote felblauwe zeesterren. De zee bij Amed is voor de kust heel erg kalm en er zijn maar weinig mensen, dus dat is heel erg fijn als je aan het snorkelen bent.

Na twee nachten Amed en de vondst van jumbojet formaat karkerlakken in onze badkamer hadden we het wel weer een beetje gezien. Heel luxe met een privé chauffeur zijn we een klein stukje verder getrokken naar Candidasa.

In Candidasa vonden we snel een heel fijn hotelletje binnen ons budget met mooie bungalowtjes aan het water. Net als in Amed is er in Candidasa niet bijster veel te doen behalve lekker luieren op een mooie locatie. Wel zijn we een dag naar "White Sand Beach" geweest, dat was een beetje toeristisch, maar aangezien je in Candidasa zelf een nogal ruige kust hebt, konden we hier lekker zwemmen. Het was alleen een beetje jammer dat de taxi chauffeur ons een half uur te laat kwam ophalen, terwijl we enorm nodig moesten plassen. Er zijn gelukkig geen ongelukjes gebeurd ;-). Na drie dagen lang lekker op de veranda van ons eigen huisje te hebben gezeten, was het wederom tijd om van omgeving te veranderen.

Dit keer hadden we gekozen om naar Padang Bai te gaan ongeveer een half uur rijden van Candidasa. Padang Bai is een bedrijvig havendorpje, waar vandaan een hoop boten richting Lombok en de Gili-eilanden vertrekken. Hoewel klein, was de meer bedrijvige sfeer die hier hing een fijne afwisseling na alle stilte. Dag en nacht door varen de boten, afgeladen met toeristen af en aan en zijn er scheepshoornen te horen. Onze kamer in ons hotel bestond uit een traditioneel uitziende hut met een dak van stro en  twee verdiepingen. Slapen deden we boven op de "hooizolder"en de badkamer was beneden aan de steile trap. Je wilde er dus niet 's nachts uit om te gaan plassen.

Net buiten het dorpje ligt de Blue Lagoon, een strandje een beetje vergelijkbaar met de White Sand Beach, een licht zandstrand (de meeste in de omgeving zijn met zwart zand) en mooi fel blauw water. Hier zijn we onze tweede dag dan maar een kijkje gaan nemen en omdat de zon pas later echt ging schijnen waren we nog even de enige op het stand. We zijn ook nog even bij de plaatselijke tempel wezen kijken, maar daar was een ceremonie aan de gang en we mochten dus niet naar binnen. Na nog een nachtje op de hooizolder gingen we weer een wat verder en dit keer naar Denpasar, de hoofdstad van het eiland.

Ook dit keer gingen we met een privé chauffeur, want Denpasar is niet zo'n populaire bestemming onder toeristen, dus de toeristenbusjes stoppen hier niet. Omdat we vroeg aan kwamen hadden we nog heel de dag om de stad een beetje te verkennen. We zijn naar het Bali Museum geweest, wat erg leuk was. Er zat niet echt structuur in wat ze tentoonstelde, maar het ging onder andere over traditionele dans, sarong  weven, lokale kunst en de geschiedenis van het eiland. Hierbij kwamen de Nederlanders niet zo goed uit de bus, maar altijd leerzaam om ook het verhaal van de andere kant te horen.

Na het museum hebben we nog de tempel ernaast bezichtigt. Die was niet zo groot maar wel een van de mooiste die we hebben gezien. Hij had zelfs een slotgracht met vissen. Vervolgens hebben nog een beetje door de stad gelopen, die meer iets weg heeft van een groot druk dorp dan een hoofdstad.

De volgende dag zijn we met de Bemo, het lokale openbare vervoer naar de Tanah Lot tempel aan de westkust gegaan. Een voordeel van de Bemo is dat we deze 30 kilometer heen en terug voor maar 4 euro p.p. konden afleggen. Een nadeel is echter dat ze niet echt een dienstregeling of vaste route hebben, maar we zijn er gekomen. De tempel zelf is erg mooi, hij ligt op een rots net van de kust en omdat het eb was toen wij er waren konden we er zo heen lopen. Je mag jammer genoeg als toerist niet in de tempel, want die wordt als te heilig beschouwt. Bij de tempel werden we wederom gezegend met water uit de heilige bron en in tegenstelling tot onze vorige ervaring was het dit keer wel vredelievend. Ook zijn we nog even wezen kijken bij het naastgelegen resort waar Danny en Nancy (broer en schoonzus van Damanja) tijdens hun verblijf op Bali verbleven, mooi maar niet ons budget :-(.

Onze laatste dagen op Bali hebben we zoals al eerder gezegd, weer in Kuta doorgebracht. Dit keer was het niet zo druk als de vorige keer en het hotel waar we verblijven is ook wat minder rumoerig. Na vandaag nog wat geshopt te hebben, gaan we zo lekker eten en richting het vliegveld.

Onze tijd op Bali is supersnel voorbij gegaan, maar we hebben ons vermaakt. De mensen zijn hier over het algemeen erg vriendelijk ook al zijn ze soms wat opdringerig en we hadden prachtig weer. We zijn nu iets meer dan een maand weg en we zijn benieuwd wat de komende vijf maanden voor ons in petto hebben. We houden jullie op de hoogte.

Voor de laatste keer veel liefs vanuit Bali en tot in Australië,

Xoxo Damanja en Hanneke

p.s. bedankt voor al jullie reacties, blijf ze sturen, want we lezen ze met plezier, zelfs de onduidelijke (Mark en Marc.) ;-).

yvonne sloots

hi

Klinkt allemaal super goed zeg!Ik ben ook jaloers! Maar gelukkig schijnt hier al een paar dagen ook het zonnetje. Maar dat is een schamele troost bij wat jullie allemaal zien en meemaken. Nog veel plezier. Ben benieuwd naar jullie andere verhalen.

kus yvonne

annette

he liefies,

wat een verhalen weer! Wij zijn net terug van een weekje Frankrijk....lang niet zo leuk als Bali! Dus ik Baali als ik jullie leuke verhalen lees ;-( hihi
Hier in Nederland is het weer bagger weer, donder en bliksem!! het lijkt wel herfst of winter!
Veek plezier in Australie!

xoxo Annetje

Markie Mark

Eeen beetje mij met Marc verwarren he. Schaam jullie.

Ik lees de verhalen altijd met groots plezier en zal op zeer kort termijn ook mijn verhalen van de vakantie per mail met jullie delen.

Onthoud dus goed, Markie Mark is je broer, en al het andere niet dus remember:P

Verder hebben jullie al de man van jullie dromen ontmoet, moet ik al een vlucht gaan boeken om jullie terug te gaan halen.;) ahh dat zit vast wel goed:)

Damens geniet ervan en tot spoedig:D

groetjes, Mark

Ps: je broer weet je wel;)