damanjaenhanneke.reismee.nl

Bangkok (via Ayutthaya) naar Chiang Mai

Hallo familie en vrienden (en alle andere die dit misschien lezen),

Vanuit Chiang Mai verslaan wij jullie dit keer over onze belevenissen van de afgelopen 4 dagen. We pakken het verhaal weer op waar we de vorige keer gestopt zijn in Bangkok.

Op onze derde dag in Bangkok hebben wij ons in alle vroegte (6 uur), na amper te hebben geslapen, begeven naar het Grand China hotel (o.i.d.), voor een vijf uur durende fietstocht door de stad en omgeving. De tocht begon in Chinatown waar we door smalle straatjes, steegjes en over marktjes ons een weg baande. Het was even wennen aan het drukke verkeer en het links rijden, maar al snel hadden we de slag te pakken. Sommige steegjes waar we door moesten fietsen waren maar net breed genoeg voor je stuur en er waren soms ook nog tegenliggers, goed opletten dus. De gids kon een beetje Nederlands en inm een mix van Nederlands en Thais Engels (soms wat verwarrend) gaf hij tekst en uitleg bij de bezienswaardigheden. Toen we onderweg bij een Chinese tempel aankwamen liet hij ons zien hoe je een wens kon doen en hebben wij onszelf (en andere) ook allerlei goeds toegewenst. Toen we een gammele steiger hadden bereikt werden we met fiets en al in een longboot geladen, waarmee we een tocht maakte naar een wat rustiger en groener gedeelte van Bangkok. Onderweg zagen we hutjes aan en op het water, waarvan soms moeilijk voor te stellen was dat daar mensen in woonden. Ondanks de trieste staat van de krotjes, hadden ze echter wel bijna allemaal een prachtig versierd altaar op de veranda staan. Nadat we uit de boot stapte en ons een klein stukje over de (snel!)weg hadden begeven, kwamen we aan bij de coconutfarms. Dit was een heel groen bijna jungleachtig gedeelte, waardoor je even vergat dat je je nog steeds in Bangkok bevond. De mensen waren hier vergeleken met in het centrum enorm vriendelijk en er werd enthousiast naar ons gezwaaid en gegroet. Na een tijd over smalle betonnen 'bruggentjes' te hebben gefietst, reden we langs een tempel waar toevallig op dat moment net onder begeleiding van luid getrommel, een (Chinese?) drakendans aan de gang was.

Nadat we na de lunch en nog een korte boot en fietstocht weer terug bij af waren, was het tijd voor de volgende uitdaging, een treinticket kopen. Vol goede moet begaven we ons naar het treinstation. Hier kregen we al snel te horen dat er doordat het een boeddhistische feestweek is er maar weinig tickets te krijgen waren. Blijkbaar is bijna heel Thailand vrij deze week. Tot onze toch wel lichte teleurstelling konden we alleen nog een ticket boeken voor de 2e klas slaapstoelen, zonder airco, voor de trein van 23.30 uur. In plaats van slaapbedjes met airco. Maar we moesten toch verder en we zijn tenslotte aan het backpacken,dus toch maar gedaan.

De volgende ochtend begaven wij ons met volle rustas en goede moed, richting het station om hier de 3e klas trein naar Ayutthaya te nemen. Deze derde klas trein koste ons 15 Bath p.p., wat ongeveer neer komt op € 0,40 voor twee uur in de trein. De trein zat vol met Thaien, die het blijkbaar een bezienswaardigheid vonden om twee meisjes met zo'n grote rugtas in deze trein te zien. Iets meer dan twee uur later kwamen we aan op het station van Ayutthaya, waar we snel onze rugtassen afgaven en ons richting het centrum begaven. Hier hebben we fietsen gehuurd en hebben we de vele mooie (en minder mooie) ruiïnes en tempels bekeken, die Ayutthaya rijk is. Op de fiets konden we ons snel door de stad begeven en kregen we opnieuw veel bekijks. Dit keer van Japaners, die foto's van ons maakte.

Na wat gegeten te hebben we hebben we onze tassen op het station weer opgehaald en gewacht gewacht op onze trein. Deze kwam met meer dan een half uur vertraging aan. In de trein willen de stoelen ons heel erg mee. We waren voor de zekerheid maar uitgegaan van houten bankjes en loslopende kippen, maar de kippen ontbraken en de stoelen konden naar achter. 's nachts hebben we zelfs wat geslapen, maar toen....

's morgens begon de ellende met veel piepen, kraken en schokken kwam de trein tot twee maal toe tot stilstand, waarna hij uiteindelijk definitief stil kwam te staan ergens in de middle of nowhere. De informatievoorziening in Thailand is nog veel slechter dan in Nederland, dus zoveel hebben we eigenlijk niet te klagen over de NS. Er was blijkbaar een 'accident', maar meer kwamen we niet te weten. Na uren en uren te hebben stilgestaan kwam de trein weer in beweging en werden we bij het volgende staion in bussen (met airco =D) geladen en vervolgende de reis per bus om uiteindelijk met ruim 4 uur vertraging, na 16 uur in Chiang Mai aan te komen.

Hier zijn we snel naar een guest house gegaan en hebben we een zeer nodige en gewaardeerde douche genomen, waarna we nog een kijkje hebben genomen op de sunday market. Deze markt beslaat bijna een derde van het oude centrum, dus er was een hoop te zien, te koop en te beleven.

Vandaag hebben we de grote tempels van de stad bezocht, die welliswaar prachtig waren, maar de grote gouden boeddha's beginnen toch een beetje op elkaar te lijken.

Morgen gaan we ons voor twee dagen naar de jungle begeven, maar daar lezen jullie de volgende keer meer over.

annette

Wauw meiden wat een avontuur!!! ik hoop dat jullie er wel om kunnen lachen ;-)
heel veel plezier op de trekking!
xoxo

Marc

Goed verhaal weer!!
En ik maar denken dat onze treinreis van Ayutthaya naar Chiang Mai oncomfortabel was en lang duurde :-)
Veel succes met de trekking en ik hoor heel graag hoe jullie dat vonden!! Geniet nog maar even van luxe van een matras en een douche!

Ingrid

hoi meisjes.
wat een belevenissen spannend hoor! leuke foto's ik vind die boedha's heel mooi.
heel veel plezier in de jungle.

doeiiiiiiii xxx

Dan en Nasi

Hallo avonturiers,
Wat een geweldig verhaal weer zeg!
De boeddha's zijn niet de enige bezienswaardigheden zie ik haha jullie vallen er ook onder, Can i take pictule flom joe |)
hoop dat jullie nog veel leuke ervaringen tegemoetgaan!
Have fun in the jungle en doe tarzan de groeten.
We kijken uit naar het volgende verhaal :D

groetjessss

Danny en Nans

pa

hoi damanja & hanneke

Ik zit met veel genoegen jullie verhalen te lezen ( je zou er een boekwerk van moet maken) ,,,,,,,,,,,,, de foto,s zijn erg mooi en de reis is spannend , ik ben nu op men werk en zelfs een klein beetje jaloers haha... maar ga over paar weken 4 daagjes naar Valkenburg (sauna) en maastricht nog ff in..
blijf vooral zo schrijven en geniet van jullie reis avonturen...
PS.
.. neem een boeddha voor mij mee ..doe die grote goudkleurige maar...

fijne jungle tocht toe gewenst

doeggg pa x

Eliza

Wat een groot Avontuur!! Veel plezier in de Jungle =D

sjaak en lies

hoi meiden.hartstikke leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen.heel benieuwd hoe jullie het in de jungle zullen hebben.heel veel plezier groetjes van ons.